For den velkendte hampvirksomhed Møllerup Brands A/S, der er en del af Møllerup Gods, startede rejsen med hamp for blot nogle få år siden, og der har været fart på produktudviklingshjulene, siden de introducerede deres første hampprodukter.
Hamp pesto.
Hamp granola.
Hamp snackbar.
Med fokus på at udvikle en lang række fødevarer med hamp ønskede de at vise de mange egenskaber og anvendelsesmuligheder, hampen besidder. Hampen er blevet mere og mere populær blandt danskerne, og Møllerup Brands' produkter findes nu i flere kendte danske butikker.
Men Møllerup Brands har ambitioner og vil ud over den danske grænse med deres hampprodukter. Med ambitionen om at vækste var Future Food Innovation Growth en mulighed for at få et solidt grundlag for virksomhedens fremtid.
- Vi har formået at integrere hampen i den danske industri, men i udlandet har man ikke før tænkt hampen ind i industrien, så det er et stort uudnyttet marked, som åbner sig for os. Derudover er det hovedsagligt hampolie og afskallede frø, som dominerer i udlandet, men vi har otte forskellige basisvarer som hampfiberskaller og -proteinpulver, hvilket åbner op for endnu flere markeder, lyder det fra Henrik Rendbøll, CEO ved Møllerup Brands.
Med støtte fra Future Food Innovation Growth blev der sat fokus på seks udenlandske markeder, virksomhedens produktionsforhold, krav ift. til kvalitet og fødevaresikkerhed samt virksomhedens behov for digitalisering. Emner, der var vigtige at få afdækket og udarbejdet konkrete handleplaner og planer for, forud for væksten i virksomheden.
- Der er andre krav i forhold til certificeringer og kvalitetssikring, og dertil er en udvidelse af produktionen nødvendig. Derfor kræver det en del investeringer, og med økonomisk støtte og hjælp til udarbejdelse af konkrete vækstplaner fra Future Food Innovation kan vi rykke hurtigere og bedre. Og det er netop vigtigt at komme ordentligt fra start, når man skal ind på nye markeder, fortæller Henrik.
Med vækstplanen i hånden har Møllerup Brands været igennem en lærerig proces med hjælp fra eksterne konsulenter. Undervejs har de især fået sat fokus på, hvilke markeder og hvilke produkter de fremover vil satse på. Og allerede nu ser de frem mod de første handler med flere udenlandske kunder.
Skandinaviens største hampproducent, Møllerup Brands, er nu klar til at indtage udlandet med deres udbud af fødevarer med hamp. Med deres færdige vækstplan har Møllerup Brands et godt, solidt grundlag for at kunne indtage de nye udenlandske markeder, og de sigter nu mod en udvidelse fra 600 til 3000 hektar hamp i løbet af de kommende to år.
Se det store udvalg af Møllerup Brands' hampprodukter