Med titlen ”Forretningside med størst potentiale” i bagagen er den innovative pizzaemballage godt på vej. Direktør for Pizzaflex ser mange muligheder og er klar til det helt store gennembrud.
Pizzaflex fik allerede i starten af november 2016 bekræftet potentialet af deres innovative pizzapose, da de blev kåret som vindere af fødevarekategorien ved årets Nordic Venture Forum. Future Food Innovation har støttet projektet og hjulpet dem godt på vej, men nu er ejerne på udkig efter en strategisk partner eller investor, som kan hjælpe dem til det store gennembrud på pizzaemballagemarkedet.
Det blev allerede i 2011 videnskabeligt bekræftet af Aarhus Universitet, at den klassiske pizzabakke kan være kræftfremkaldende. De kræftfremkaldende stoffer opstår, når pappet varmes op, og der tilføres fugt fra maden, idet der her afgives skadelige stoffer, som hæfter sig til maden. Derfor har Pizzaflex skabt en ny og alternativ emballage til take-away pizzaen.
- Den traditionelle pizzabakke har nogle ulemper, som der igennem længere tid også er blevet skrevet en del om i medierne i ind- og udland, bl.a. at den kan indeholde giftstoffer, som kan være kræftfremkaldende. Vi har lavet en alternativ emballage, som er fuldstændig problemfri med hensyn til sikkerhed, og som er egnet til fødevarer, fortæller Peter E. Mathies, CEO ved Imakers, der sammen med Ehrno Flexible A/S udgør joint-venture selskabet Pizzaflex Development.
En designvenlig, ikke sundhedsskadelig pizzapose, som holder din pizza varm og smager bedre - det lyder næsten for godt til at være sandt, ikke? Men det er sandt! Pizzaflex-posen er nemlig lavet af en type plast, som er godkendt til fødevarer.
- Emballagen er produceret af materialer, der anvendes bredt til fødevarer, herunder færdigretter. Den er bedre for din sundhed, og så er den fri for skadelige stoffer og kemi, fortæller Peter E. Mathies.
Desuden viser test foretaget af Pizzaflex blandt forbrugere og pizzabagere, at emballagen holder pizzaen varmere og smagen bedre.
- Vi har lavet nogle forskellige test, som viser, at vores emballage holder pizzaen varmere - og vores undersøgelser hos pizzabagere viser, at pizzaen ikke bliver tør og kedelig og faktisk smager bedre, fordi vores emballage holder mere på varmen, fortæller Peter E. Mathies.
Endvidere giver denne form for emballage producenten utrolig mange designmuligheder.
- Selve emballagen indbyder igennem vore trykmuligheder til et flottere layout, hvor man desuden kan inddrage sponsorer, lave reklameindslag i lavere oplæg på en konkurrencedygtig måde, påpeger direktøren.
64% af danskerne bestiller take-away en gang om måneden, og her er storfavoritten pizza, hvor 36% vælger den italienske klassiker, viser en undersøgelse fra 2014 foretaget af søgevirksomheden Eniro.
Peter E. Mathies er positiv over for fremtidsudsigterne for Pizzaflex, idet de allerede har indgået en hensigtserklæring med JustEat og desuden ser mange mulige samarbejdspartnere.
- Der er masser af muligheder både i og udenfor Danmark. Vi har allerede indgået en hensigtserklæring med JustEat, som har udtrykt interesse for vores produkt, og dette er en mulighed for at komme bredt ud i markedet. Men der er også andre spillere på markedet, der er grossister, som i dag udleverer emballager til industrien. Der er også de er store internationale kæder. Så der er masser af muligheder.
Pizzaflex sigter mod et stort gennembrud og er derfor på udkig efter en investor eller strategisk partner, som skal hjælpe dem til at nå dette mål.
- Vi vil gerne invitere en strategisk partner og/eller investor med ind i selskabet for at bringe virksomheden til næste niveau. Vi har investeret mange penge i udvikling og drift, og vi har fået fin support fra Future Food Innovation, som jo også har bidraget. Men det er klart, at sådan et projekt, er noget, der fortsat skal bruges mange kræfter og investeringer til at få et gennembrud, forklarer Peter E. Mathies.
Pizzaflex har på nuværende tidspunkt fokus på markedet for pizzaemballager, men beskriver også deres produkt som et potentielt produkt for emballagemarkedet for andre fast-food produkter.
- Denne type emballage egner sig til alle varme fødevarer, så den kan helt sikkert også bruges til andet, fx fastfood eller lignende.
Resultaterne fra dette projekt vil også kunne benyttes til emballering af andre fast food-fødevarer, hvor papmaterialet i dag anvendes, såsom chipsposer, bagepapir og lignende, og kan på den måde bidrage til, at kræftfremkaldende stoffer kan fjernes fra vores fødevareemballager i al almindelighed.
Pizzaflex Development A/S
Peter Mathies
pma@imakers.dk
Tlf. 61 18 47 08
Ole Østergård
ooe@ehrno.dk
Tlf. 27 15 30 90