30. september 2019
10 fødevarevirksomheder er blevet udvalgt til et unikt crowdfunding-forløb. Nu er spørgsmålet, om de nye bæredygtige og sunde produkter vinder forbrugernes hjerte, penge og en plads i Irma og på Coop.dk/Mad.
Foto: Sabine Franciska Harboe fra Contempehrary er blandt de udvalgt virksomheder i Coop Inkubator. Sundhed og bæredygtighed er i fokus i udviklingen af deres nordiske version af tempeh.
PRESSEMEDDELELSE
Foulum den 30. september 2019
Granola af ølrester, performance-drik til e-sportsatleter og alkohol baseret på kaffeblade.
Det er produkter fra nogle af de virksomheder, der er blevet valgt til at være blandt de 10, som får et nøje tilrettelagt crowdfunding-forløb, chancen for at komme på hylderne i Irma og at sælge produkter i det landsdækkende online supermarked Coop.dk/Mad. Forløbet - Coop Inkubator - er et samarbejde mellem Coop Crowdfunding, Agro Business Park, Future Food Innovation og CPH-Food.
Et crowdfunding-forløb som Coop Inkubator kan være guld værd for en lille startup, og for én af de udvalgte virksomheder, Contempehrary, der laver det nordiske svar på tempeh baseret på lokaldyrkede råvarer, er glæden stor:
- Vi er helt vildt begejstrede for at være blandt de 10 udvalgte til at være med. Det passer simpelthen bare så godt med vores timing og strategi for at komme i gang med testsalg, kommunikation og skalering af produktionen, fortæller medstifter og ejer af Contempehrary, Sabine Franciska Harboe.
Et af hovedkriterierne for at blive udvalgt er, at virksomhedernes produkter falder ind under kategorierne ’sund’ eller ’bæredygtig’. Udover Contempehrary er følgende virksomheder blandt de udvalgte:
- Vi oplever, at sundhed og bæredygtighed er i fokus blandt mange af de fødevarevirksomheder, vi arbejder med, og derfor har vi valgt at sætte særligt fokus på det i Coop Inkubtor-forløbet, fortæller Kathrine Vejgaard Stage, Teamleder for Fødevarer i Agro Business Park:
- Vi er glade for, at Coop Crowdfunding er med på at støtte op om det og give de udvalgte virksomheder en unik mulighed for at få markedsvalideret deres produkter ved at komme endnu tættere på forbrugerne.
Når man hører ordet crowdfunding, tænker de fleste nok først og fremmest på penge. Men Coop Inkubator-forløbet er meget mere end det. De virksomheder, der deltager i forløbet, får vejledning fra eksperter, markedstest af deres produkt og feedback på deres koncept fra potentielle kunder.
- Vores erfaring fra tidligere forløb er, at virksomhederne bliver klædt rigtig godt på. De bliver meget skarpe på deres produkt og forretning – hvad de kan tilbyde, og hvordan de er relevante i forhold til konkurrenterne. Derudover hvordan de skal markedsføre sig via billeder og video, fortæller Nicolai Jæpelt, ansvarlig for Coop Crowdfunding.
Den 1. oktober 2019 skydes forløbet i gang, og de 10 udvalgte virksomheder mødes til workshops med eksperter i crowdfunding.
Coop Crowdfunding er en platform, der forbinder fødevareiværksættere med forbrugere og gør vejen fra idé til butikshylde kortere. Ambitionen er, at det skal være nemmere for iværksættere at lykkes, samtidig med at forbrugerne får medansvar i, hvad vi skal spise i fremtiden. Læs mere på www.crowdfunding.coop.dk
Agro Business Park er omdrejningspunkt for iværksætteri og idéudvikling inden for fødevarer og bioøkonomi – både for den enkelte iværksætter og etablerede virksomheder. Vi hjælper vores kunder med at accelerere idéer og bringe dem videre til næste niveau. Det gør vi gennem tæt, individuel vejledning med fokus på iværksætteri, innovationsprocesser, netværk, funding og forretningsudvikling. Igennem projekterne Future Food Innovation og CPH Food, der er støttet af bla. EU's regionalfondsmidler, hjælper vi med at øge innovationsgraden i fødevarervirksomheder. Læs mere på www.agropark.dk
Kathrine Lykke Kirk, projektkoordinator, Agro Business Park A/S, klk@agropark.dk, +45 2534 1833
10 nye sunde og bæredygtige fødevarer kommer et skridt nærmere forbrugerne
/Default.aspx?ID=8092&newsid=2618&Action=1&M=NewsV2&PID=31800
https://www.ffbi.dk/Files/Images/Nyheder/Sabine_940x520px.png