1. marts 2021
En helt ny evaluering udarbejdet af COWI viser, at virksomheder, der har deltaget i projektet Future Food Innovation Development har fået nye måder at skabe innovation på, samtidig med at mere end halvdelen (60 procent) af de responderende virksomheder forventer, at deres potentiale for vækst er eller vil blive forbedret som følge af deres deltagelse.
Over de seneste 5 år har projektet Future Food Innovation Development (FFI DEV) igangsat, støttet og fulgt 32 forskellige innovationsprojekter inden for fødevarer. De fleste i krydsfeltet mellem fødevarer og miljø, sundhed og klima.
En ny evaluering fra COWI viser, at projektet bygger på mange års erfaring og velafprøvet samarbejde, der skaber de gode rammer for, at fødevarevirksomheder kan skabe nye innovative fødevareprodukter. Fra 2020 er projektet udvidet til også at inkludere bioressourcevirksomheder.
”I Food & Bio Cluster Denmark er vi stolte over, at vores indsats som projektoperatør og måde at drive og facillitere disse projekter på giver konkret værdi for virksomhederne. Vi har arbejdet målrettet med at udvikle vores rolle, så virksomhederne oplever en tæt dialog, hvor vi tager afsæt i virksomhedens situation og udviklingsbehov. For os er det vigtigt at forstå, hvordan projektet skal bidrage til virksomhedens udvikling, så vi kan sætte ind med faglig sparring, relevante kontakter og viden. Vi er glade for, at dette har en positiv indvirkning på hvor godt de klarer sig igennem en innovationsproces, siger Lars Horsholt Jensen, der er vicedirektør i Food & Bio Cluster Denmark.
Evalueringen viser, at et af de væsentlige indsatser i FFI DEV, der er med til at skabe succes for virksomhederne, er projektets evne til at åbne døre til andre virksomheder, videnspersoner og testfaciliteter, fremhæver COWI:
”FFI DEV åbner døre for fødevarevirksomheder, der vil teste deres produkt, og viser desuden, at innovation er noget man samarbejder om. En af de store udfordringer som FFI DEV hjælper små virksomheder med at overkomme, er at åbne døre til testmuligheder af deres produktidé, hvilket de på egen hånd har vanskeligheder ved. Her er det en stor fordel med en aktør, der har pondus eller relationer til at bane vej,” kan man læse i evalueringen, der fortsætter:
”Det samme gør sig gældende ift. at sammensætte ’det rigtige’ partnerskab omkring SMV'en. Her tilkendegiver deltagerne, at projektholder er god til at etablere kontakt og facilitere samarbejde mellem relevante samarbejdspartnere og videninstitutioner - noget som de ikke selv ville kunne. Koblingen mellem videninstitution og virksomhed er den afgørende driver for, at projekterne løfter sig, og hvor højt de løfter sig.”
64 procent af de responderende virksomheder svarer i evalueringen, at de har fået nye samarbejdspartnere efter deltagelse i projektet.
”Hovedparten af respondenterne har øget deres innovationskapacitet. De har fået nye måder at drive en innovationsproces på, og de anerkender, at innovation er noget, der ofte sker i samarbejde med andre. De forventer fortsat at gøre brug af den viden, som der eksisterer på vidensinsitutionerne, og mange har desuden fået nye samarbejdspartnere. Indsatsen har altså allerede nu givet et værdifuldt output for deltageren. Særligt interessant i et mere kortsigtet vækstperspektiv er, at en stor andel allerede nu oplever, at der er efterspørgsel efter deres løsning,” konkluderes det i evalueringen.
Det er ikke nok at få en god idé – den skal også kunne blive til en god forretning. Og den vigtige opgave viser COWI-evalueringen, at projektet har godt fat i:
”FFI har hjulpet deltagerne igennem en kritisk fase på vej mod kommercialiseringen. Projektdeltagelsen har bidraget til at løfte virksomhedernes innovationskapacitet, herunder at fortsætte med at samarbejde om innovation. Det gælder både samarbejdet med videninstitutioner, men også andre partnere i leverandørkæden. Konkret har FFI hjulpet deltagerne på vej mod kommercialiseringen af de udviklede løsninger, især ved at give adgangen til testmuligheder og inddragelse af kunde/brugerperspektivet. Det afspejler sig også i, at en stor del af deltagerne allerede har markedsintroduceret deres løsninger.”
Mere end halvdelen – 60 procent – af respondenterne forventer, at deres potentiale for vækst er eller vil blive forbedret som følge af deres deltagelse, og 36 pct. mener, at den overvejende del af det fremadrettede udbytte vil blive opnået inden for to år.
Future Food Innovation Development kørte som projekt fra 2015 til 2020, men fortsætter nu som Future Food & Bioressource Innovation, og støtter nu også op om bioressource-projekter.
FAKTA om projektet
Future Food Innovation Development (FFI DEV)
47 respondenter har besvaret spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 22.
FAKTA Future Food Innovation DEV
Future Food Innovation DEV har haft hovedansvaret for implementering af Vækstforums innovationsindsats på fødevareområdet. Future Food Innovation tilbød vejledning, matchmaking og økonomisk støtte, fx i form af innovationssamarbejder mellem virksomheder og videninstitutioner samt vækstforløb. Initiativet var finansieret af Region Midtjylland og EUs Regionalfond samt privat medfinansiering fra de deltagende virksomheder.
Bag Future Food Innovation står et konsortium bestående af seks parter, som er førende inden for fødevareinnovation i Danmark: Institut for Fødevarer og MAPP Centret ved Aarhus Universitet, Teknologisk Institut, Væksthus Midtjylland, Videncenter for fødevarer, Danish Food Cluster og Agro Business Park – de tre sidstnævnte fusionerede i 2020 og er nu Food & Bio Cluster Denmark.
Future Food Innovation er forankret i Food & Bio Cluster Denmark.
Fra innovation til vækst – Innovationsprojektet Future Food Innovation Development skaber værdi for virksomheder
/Default.aspx?ID=8092&newsid=2804&Action=1&M=NewsV2&PID=31800
https://www.ffbi.dk/Files/Images/FFI-nyheder-billeder/Kapital2_940x520px_PNG.png